صفحه اصلی
فـهرســت خدمــــات ≡

راهنمای جامع آزمون دولینگو

آزمون دولینگو (Duolingo English Test :DET) یک آزمون تطبیقی (Adaptive) آنلاین است که میزان مهارت زبان انگلیسی شما را مورد سنجش قرار می­‌دهد. در طول چند سال گذشته مخصوصا بعد از بیماری کرونا (بدلیل آنلاین بودن این آزمون) بیشتر از 1000 دانشگاه آمریکایی – ایتالیایی و…، کالج، موسسه و سفارت در سراسر دنیا داشتن مدرک آزمون دولینگو (Duolingo) را به عنوان یکی از شرایط پذیرش داوطلبان قرار داده‌­اند و این آمار رفته رفته بیشتر هم میشود. دانشگاه­‌های برتری مانند FDU ,Duke ,UCLA ,Columbia ,NYU ,Yale در لیست آزمون های مورد پذیرش خود قرار داده اند. بنابراین آشنایی با آزمون دولینگو و تمام جزئیات آن می‌­تواند نیاز بسیاری از داوطلبان آزمون‌­های بین‌­المللی زبان انگلیسی باشد.

اگر به دنبال گرفتن یک مدرک معتبر زبان انگلیسی برای ارائه به دانشگاه های داخلی و خارجی و همچنین سفارت ها هستید و امکان شرکت در آزمون های تافل و آیلتس را ندارید، پیشنهاد ما آزمون دولینگو می باشد که فقط با یک ماه تمرکز بر روی روال آموزشی ارائه شده توسط تیم دانش یاب آتیه، میتوانید نمره ی مورد قبول را بصورت تضمینی کسب نمائید.

توجه کنید: اگر سطح زبان انگلیسی شما، کمتر از A می باشد، قبل از شروع مطالعه برای آزمون دولینگو، حتما در 18 جلسه اولیه آموزش آفلاین ما شرکت کنید و بعد از رسیدن به سطح مورد نیاز، طبق روال آموزشی که در ادامه توضیح داده شده است، عمل کنید و در عرض یک ماه مطالعه، نمره مورد نیاز را کسب نمائید.

آموزش فشرده مبتدی
دولینگو

اگر قصد شرکت در آزمون انگلیسی Duolingo را دارید، راهنمای نکات برتر زیر را بررسی کنید! از شما خواسته می‌شود که وظایف مختلفی را انجام دهید مانند مهارت‌های گفتاری، خواندن، شنیدن و نوشتاری. این وظایف شامل:

در این بخش (Select the real English words in the list)، لیستی از کلمات که برخی واقعی و برخی بی معنی و اشتباه به شما داده می شود و از شما خواسته می شود که فقط کلمات صحیح را انتخاب کنید.

نکته مهم: در انتخاب کلمه صحیح دقت کنید و مطمئن شوید که مفهوم آن را به درستی بررسی کرده اید. زیرا برخی از کلمات ممکن است درست باشند اما در واقع بی معنی هستند.

در سوالات (Real English word selection)  تعدادی واژه انگلیسی واقعی مانند، resentment, vanquish و تعدادی واژه که ظاهرا مانند لغات انگلیسی هستند مثل واژه­‌های، commemoral, executrive ارائه می‌­شود و شما باید واژه­‌های انگلیسی درست را از میان آن­ها تشخیص دهید، اما لزومی ندارد که حتما معنی یا مفهوم آن­ها را بدانید. ظاهرا این نوع از سوالات آزمون دولینگو ساده به نظر می­‌رسند اما واژه­‌های درست داده شده در سوال لغاتی هستند که زیاد به کاربرده نمی­‌شوند و قبلا با آن­ها مواجه نشده­‌اید و همین امر تشخیص درست بودن این واژه‌­ها را مشکل می‌­سازد.

ScreenShot at PM

در این بخش از شما خواسته میشود که حروف گمشده را در کلمات انتخاب شده در یک پاراگراف مشخص کنید. شما بر روی دانش واژگان، شکل‌گیری جمله و ساختارهای دستور زبان آزمایش می‌شوید.

نکته اصلی: می توانید برای کمک به آماده شدن برای این بخش از آزمون، ساختارهای دستوری خاص یا حروف اضافه وابسته را مطالعه کنید چون حدود 30 درصد از کلمات را حروف اضافه تشکیل میدهند.

در این سوالات متنی کوتاه (حدود ۴ تا ۵ خط) به شما داده می شود که جملات آنها به طور کامل نوشته شده اند٬ اما همانطور که در شکل می بینید٬ چندین حرف از برخی لغات جا افتاده اند و شما می بایست در مدت زمان ۳ دقیقه٬ بر اساس مفهومی که از متن دریافت می کنید و همچنین موضوع مورد نظر بحث در متن٬ این لغات را تشخیص داده و جمله را کامل کنید.

پاراگراف دولینگو

افرادی در این بخش آزمون موفق خواهند شد که دانش لغات مناسب و همینطور درک مطلب بالایی در Reading داشته باشند. لذا داوطلبان می بایستی در کنار تقویت دانش عمومی لغات خود٬ متن های متعددی را بخوانند تا بتوانند درک و کاملی از مفهموم داشته و کلمات را به درستی تکمیل نمایند.

این بخش (Type the statement that you hear) یک کار ساده برای نوشتن آنچه می شنوید می باشد که امکان تکرار سه باره ی صدای گوینده ممکن می باشد. در اینجا شما از نظر درک شنیداری، واژگان و مهارت های املایی خود مورد آزمایش قرار می گیرید.

نکته برتر: لهجه هایی که می شنوید آمریکایی هستند، اگر با این لهجه آشنایی ندارید، شروع به تماشای تلویزیون و فیلم آمریکایی یا گوش دادن به پادکست آمریکایی کنید.

شنیداری دولینگو

برای کسب آمادگی در سوالات Listen and Write آزمون دولینگو، به پادکست­‌هایی با لهجه آمریکایی گوش دهید. به ویژه به انواع اصطلاحات یا ضرب­‌المثل­‌هایی که مورد استفاده قرار می­‌دهند، توجه کنید، چراکه در طراحی این نوع از سوالات بسیار استفاده می­‌شوند.

این بخش (Record yourself saying the statement) تماماً در ارتباط با نحوه ی تلفظ شما از تک تک کلمات است و همچنین در مورد بیان جمله و دانش لحن شماست. به یاد داشته باشید که انگلیسی زبانی است که زمان استرس دارد و به این معنی است که برخی از هجاها بر خلاف زبان های دیگر مانند اسپانیایی، فرانسوی یا کانتونی طولانی تر یا کوتاه تر خواهند بود. هدف از طرح این سبک از سوالات، ارزیابی مهارت­‌های خواندن (به ویژه با صدای بلند)، گوش دادن و تولید جمله قابل فهم است که تحت تأثیر خصوصیاتی مانند لهجه، ریتم و استرس لغات می­‌باشد.

نکته برتر: خودتان ضبط کنید که جملات کوتاهی را بگویید و به آنها گوش دهید تا ببینید آیا می توانید تلفظ خود را بهبود ببخشید یا خیر. می توانید به صورت آنلاین برای تلفظ خاص کلماتی که تمرین می کنید بررسی کنید تا مطمئن شوید که درست هستند.

record your self

برای این که در سوالات Read and Speak آزمون دولینگو عملکرد خوبی داشته باشید، می‌­بایست متون مختلف زبان انگلیسی،  را با صدای بلند بخوانید. همچنین می‌­توانید صدای خود را ضبط کنید تا با گوش دادن به صدایتان، تلفظ­‌های اشتباه خود را پیدا کنید.

دانش بیان جمله

این بخش دارای 2 نوع آزمون مختلف می باشد.

  • ضبط صدا و بیان توصیفی در مورد تصویر ارائه شده
  • تایپ و نوشتن توصیفی در مورد تصویر ارائه شده

در بخش گفتاری و ضبط صدا، به جای اینکه کلمه ای برای تلفظ به شما داده شود، در حال آزمایش دانش واژگان و همچنین تلفظ کلی خود هستید. اگر از کلمه چیزی که می بینید مطمئن نیستید، همیشه می توانید حدس بزنید. و در بخش تایپ توصیفی نیز، از شما می خواهد که با استفاده از زبان توصیفی به ساختارهای نوشتاری خود فکر کنید. شما باید جملات کاملی بنویسید که دارای علائم نگارشی مناسب باشد و به خواننده ایده دهد که در تصویر نشان داده شده است.

نکته برتر: هرچه بتوانید در مدت زمان کوتاهی بنویسید، نمره بالاتری دریافت خواهید کرد.

نکته اصلی: شما برای پاسخ های اشتباه جریمه نمی شوید، بنابراین اگر نمی دانید همیشه حدس بزنید!

speak english word
write your response

در بخش Describe an image چندین تصویر ارایه می شود که برای هر کدام معمولا ۶۰ ثانیه فرصت دارید تا یک یا چند جمله در توصیف آن بنویسید و یا صحبت کنید. این تصاویر به گونه ای انتخاب می شوند که داوطلبان این فرصت را داشته باشند تا توانایی نوشتاری خود را در جنبه های مختلف نشان دهند.

بخش ریدینگ تعاملی Interactive reading که از سال ۲۰۲۲ به سوالات آزمون دولینگو اضافه شد٬ به عنوان یکی از پرچالش ترین بخش های این آزمون شناخته می شود که دارای پنج نوع سوال متفاوت است. دواطلبان باید به سوالات دو متن متفاوت پاسخ دهند. هر متن (بسته به میزان سختی) دارای ۵ الی ۱۰ جمله است و شما برای پاسخگویی به ۶ سوال٬ ۷ یا ۸ دقیقه زمان دارید.

min

انواع سوالات این بخش شامل موارد متنوعی می باشند. در ادامه به معرفی و راهکاری برای پاسخگویی بهمراه تمارین مفید به هر یک از آنها خواهیم پرداخت. انواع این سوالات بصورت زیر می باشند:

  • Complete the Sentence – کامل کردن جمله
  • Complete the Passage – کامل کردن متن
  • Highlight the Answer (2 questions) – هایلایت کردن پاسخ
  • Identify the Idea – شناسایی ایده
  • Title the passage – انتخاب عنوان برای متن

این سوالات اولین بخش از آزمون دولینگو در ریدینگ تعاملی است و شباهت زیادی با پرکردن جای خالی (Fill in the blanks) دارند. با این تفاوت که شما نیازی به تایپ کلمات ندارید و از میان گزینه هایی که به شما ارایه می شود بایستی پاسخ درست را انتخاب کنید.

برای پاسخگویی بهتر به این سوالات لازم است درک مناسبی از متن و مفهموم آن داشته باشید. پس بهتر است که تمام متن را سریع بخوانید و با توجه به معنا و نکات گرامری٬ کلمه مناسب را برای هر جای خالی برگزینید.

در این بخش٬ متنی به شما داده می شود که یک جمله در میان متن از قلم افتاده است. شما بایستی با ایجاد ارتباط منطقی بین بخشی از متن که پیش تر خوانده اید و بخش جدید که بعد از جمله مورد نظر آورده شده است٬ جمله مناسب را از بین گزینه ها انتخاب کنید.

دو سوال از هفت سوال ریدینگ از این نوع می‌باشد. با توجه به سوال ارایه شده شما بایستی بخشی از متن را هایلایت نمایید. توجه کنید که شما نباید بیشتر یا کمتر از حد مورد نیاز این کار را انجام دهید.

در این نوع از سوالات، چهار گزینه به شما داده می‌شود که معادل یکی از آن‌ها در متن ذکر شده است. در صورتی که متن را به خوبی خوانده باشید٬ می‌توانید به سادگی دو تا از گزینه‌ها را حذف نموده و نهایتا با دقت بیشتری در متن می‌توانید گزینه صحیح را انتخاب نمایید.

آخرین سوال هر متن، تشخیص عنوان می‌باشد که با توجه به آن‌چه خوانده‌اید میتوانید این سوالات را پاسخ دهید. توجه کنید که دولینگو از عنوان‌هایی برای فریب آزمون‌دهنده حتما استفاده خواهد کرد، پس با دقت کامل تمام گزینه ها را بررسی نمایید.

جدیدترین بخش آزمون دولینگو، یک مکالمه است که در ۲ بخش متفاوت ارایه می‌گردد. بخش اول مکالمه شما با یک استاد دانشگاه درباره‌ی موضوعات مرتبط به دانشگاه است و در بخش دوم شما با دوست یا همکلاسی خود به مکالمه خواهید پرداخت. در هر بخش شما ۴ دقیقه زمان دارید تا به ۵ یا ۶ سوال پاسخ دهید و در انتها بایستی در مدت زمان ۷۵ ثانیه مکالمه خود را خلاصه و آن را تایپ نمایید. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار دهید این است که شما نیازی به صحبت کردن در این مکالمه ندارید و تنها از میان گزینه‌ها جمله مناسب با مکالمه را بایستی انتخاب نمایید. در ادامه به صورت گام به گام با تمامی قسمت‌های این مکالمه شما را آشنا خواهیم شد.

در اولین مرحله موقعیتی که در آن مکالمه صورت می‌گیرد، به شما ارایه خواهد شد تا کاملا با موقعیت آشنا شوید. به عنوان مثال، استاد شما توصیه نامه‌ای برای تحصیلات تکمیلی شما در دانشگاه دیگری ارایه نموده است و شما به دفتر ایشان رفته‌اید تا خبر پذیرش خود را به ایشان داده و تشکر خود را ابراز نمایید.

اگر جواب شما درست باشد، در مرحله بعدی با رنگ سبز متوجه آن خواهید شد، ولی در صورت انتخاب پاسخ نادرست، جواب شما قرمز رنگ شده و بهترین جمله به شما نشان داده می‌شود تا همچنان به درستی در جریان روند مکالمه قرار بگیرید.

نهایتا، پس از پاسخ به ۵ یا ۶ سوال در مکالمه، بایستی ان را در ۷۵ ثانیه خلاصه نموده و تایپ کنید.

در بخش نوشتاری (Writing) آزمون دولینگو، شما ۵ دقیقه زمان خواهید داشت تا به سوال ارایه شده پاسخ دهید. مشخص است تعداد کلمات بیشتر علاوه بر بحث و حمایت جامع تر از موضعی که مطرح نمودید منجر به کسب نتیجه‌ی بهتر در این بخش خواهد شد. همچنین شما در ابتدا ۳۰ ثانیه فرصت خواهید داشت تا سوالات را به دقت بخوانید و پاسخ مناسبی در ذهن خود آماده سازید.

رایتینگ دولینگو
رایتینگ دولینگو

در بخش تطبیقی (Adaptive) آزمون دولینگو، داوطلبان چهار بخش اسپیکینگ در قالب سه نوع متفاوت خواهند داشت. برای هر بخش شما ۲۰ ثانیه فرصت خواهید داشت تا خود را برای پاسخگویی به سوال آماده سازید و در ادامه بایستی ۳۰ تا ۹۰ ثانیه درباره موضوع مطرح شده صحبت نمایید. واضح است روان بودن (Fluency) و توانایی صحبت کردن در حد ۹۰ ثانیه مهم‌ترین فاکتورها در ارزیابی شما خواهند بود. در ادامه همچنین دانش لغت (Lexical Resource)، گرامر (Grammatical Range and Accuracy)، تلفظ (Pronunciation) و توانایی شما در حمایت از موضع خود از جمله فاکتورهایی هستند که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

در بین چهار بخش اسپیکینگ در آزمون دولینگو، بخش‌های اول و چهارم معمولا برای داوطلبان چالش برانگیزتر هستند. در این دو بخش موضوع سوال به صورت شفاهی برای شما پخش خواهد شد. داوطلب ۳ بار می‌تواند موضوع را بشنود و در ادامه بایستی ۳۰ تا ۹۰ ثانیه به سوالات پاسخ دهد.

سوالات این بخش، علاوه بر این که طبق آخرین آپدیت در نمره شما اثرگذار خواهند بود، بلکه در دسترس دانشگاه نیز قرار خواهند گرفت تا بتوانند ارزیابی بهتری از توانایی های زبانی شما داشته باشند. در ابتدا موضوعی به شما داده می‌شود که ۳۰ ثانیه برای فکر کردن در مورد موضوع و اماده سازی خود زمان دارید و در ادامه بایستی یک تا ۳ دقیقه درباره‌ی آن صحبت کنید.

در آخرین بخش امتحان، ۳۰ ثانیه زمان خواهید داشت به موضوع فکر کرده و در ادامه بایستی یک تا ۳ دقیقه در مورد آن بنویسید.

score

پرسشتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ساخت رزومه
دانشجو
دانش‌آموز
سفارش پروژه
کافه کتاب
جستجو
زبان انگلیسی
استخدام
chat