صفحه اصلی
فـهرســت خدمــــات ≡

فعل در زبان انگلیسی به زبان ساده + مثال

در این آموزش می‌خواهیم بدانیم فعل در انگلیسی چیست و چگونه می‌توانیم آن را در جمله تشخیص دهیم. همچنین، انواع آن را بررسی خواهیم کرد.

فعل یکی از مهم‌ترین «اجزاء کلام» (Parts of Speech) در زبان انگلیسی به شمار می‌رود و کلمه‌ای است که عمل یا موقعیتی را بیان می‌کند. به عبارت دیگر، فعل نشان می‌دهد که فاعل مشغول انجام چه کاری است. فعل نیز مانند اسم، بخش مهمی از جمله یا عبارت است و در مورد نحوه وقوع عمل اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد. در واقع، بدون فعل، امکان انتقال افکار وجود ندارد و حتی در ساده‌ترین جملات مانند «Mina sings»، فعل وجود دارد. فعل، به خودی خود می‌تواند یک جمله باشد، حتی بدون فاعل، مانند جملات امری «!sing» و «!drive» که فاعل آن‌ها «you» است.

هنگام یادگیری گرامر زبان انگلیسی، اغلب فعل را به عنوان واژه‌ای در نظر می‌گیرند که بر انجام کاری دلالت دارد، به این مفهوم که به بخشی از جمله اشاره می‌کند که وقوع عملی را گزارش می‌دهد، مانند فعل‌های «ran» و «eats» در مثال‌های زیر:

اما همه فعل‌ها را نمی‌توان به راحتی در این دسته قرار داد. برای مثال، فعل‌های «know» و «thought» در دو مثال زیر، افعال غیر حرکتی هستند، یعنی عملی را نشان نمی‌دهند، بلکه حالت، احساس، عواطف، مالکیت یا عقیده را نشان می‌دهند.

همان‌طور که در مثال‌های فوق مشاهده کردید، یکی از راه‌های تشخیص فعل در انگلیسی بررسی جایگاه آن در مقایسه با فاعل است. فعل‌ها اغلب بعد از اسم یا ضمیر می‌آیند که نقش فاعل را در جمله دارند. به مثال‌های زیر دقت کنید.

فعل‌ در زبان انگلیسی می‌تواند نقش‌های گوناگونی داشته باشد. مهم‌ترین نقش آن‌ها برای برقراری ارتباط و توصیف عمل است. وقتی در جمله از فعل استفاده می‌شود، در واقع عملی رخ داده است که گوینده در حال توصیف کردن آن است یا در گذشته توصیفش کرده است. اولین و مهم‌ترین نقش فعل در انگلیسی انتقال معنی است و این امر هنگام برقراری ارتباط نیز میسر می‌شود. در حقیقت می‌توان معنی جمله‌واره یا جمله انگلیسی را به کمک فعل آن حدس زد.

دومین نقشی که فعل در زبان انگلیسی دارد، ساختن «جمله‌واره» (Clause) است. جمله‌واره به بخشی از جمله گفته می‌شود که از فاعل و فعل تشکیل شده است. بنابراین یکی از ارکان اصلی جمله‌واره انگلیسی فعل است. افرادی که قصد یادگیری زبان انگلیسی را دارند، باید بتوانند فرق بین جمله و جمله‌واره را از هم تشخیص دهند. و چون فعل و عبارت‌های فعلی از عناصر مهم و کلیدی در جمله هستند، برای ایجاد پایه‌های زبانی افراد تأثیر زیادی دارند. به جملات زیر دقت کنید تا نقش فعل را در هر یک از آن‌ها بهتر درک کنید.



سومین نقشی که فعل در جمله دارد، برای توصیف زمان گذشته و ویژگی‌های آن است. زمان‌های انگلیسی به سه دسته کلی گذشته، حال و آینده تقسیم می‌شوند. به همین دلیل یکی از ویژگی‌های مهم فعل، توصیف زمان جمله است. در جدول زیر می‌توانید برخی از ویژگی‌های فعل را مشاهده کنید که برای انواع زمان‌های انگلیسی نوشته شده است.

He studies English alone.Present tense
He studies English alone.Simple present
He is studying English alone.Continuous aspect
He has studied English alone.Perfect aspect
He studied English alone.Past tense
He studied English alone.Simple past
He was studying English alone.Continuous aspect
He had studied English alone.Perfect aspect

چهارمین نقش فعل در زبان انگلیسی «Modality» است. در واقع فعل‌ها می‌تواند حالت، کیفیت و وضعیت شخص یا چیزی را مشخص کنند. این ویژگی، بخشی از مبحث زبان‌شناسی است که ایده‌ها و افکار گوینده را درباره دنیای پیرامونش منتقل می‌کند. همچنین شرایطی برای قضاوت کردن، ارزیابی کردن، یا درک باورها، حقایق، الزامات یا درستی یک نظریه را فراهم می‌سازد. در این رابطه ۱۲ دسته‌بندی مختلف وجود دارد که در جدول زیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

I can pass the test.ability
Jack should arrive on time.deduction
The boys will be happy.disapproval
She must study harder.necessity
You should be friendlier.obligation
The class might be a little late.possibility

در جدول زیر می‌توانید ویژگی‌های فعل را با توجه به نوع برقراری ارتباط مشاهده کنید.

You ought to study harder.advising
Would you like to help me?inviting
May I be of assistance?offering
You can take the day off.permitting
Can I take a day off?requesting
You could talk more in class.suggesting

آخرین ویژگی فعل در انگلیسی این است که ممکن است برای نشان دادن تطابق میان فعل و فاعل به کار برود. بنابراین، وقتی شکل کلمه‌ای به دلیل کلمه‌های دیگر در جمله‌ای که به آن مرتبط است تغییر می‌کند، این حالت ایجاد می‌شود.  فعل‌های انگلیسی اغلب برای این منظور به کار می‌روند که نشان دهند فاعل اول‌شخص، دوم‌شخص یا سو‌م‌شخص است و مطابقت بین فاعل و فعل یکی از موارد مهم در این خصوص است. در جدول زیر می‌توانید فاعل‌های مختلف را برای شخص‌های گوناگون مشاهده کنید.

جمعمفرد
We are…اول‌شخصI am…اول‌شخص
You are…دوم‌شخصYou are…دوم‌شخص
They are…سوم‌شخصHe/She is…سوم‌شخص
لغت آموزی و درک شنیداری با کارتون و فیلم
لغت آموزی و درک شنیداری با کارتون و فیلم

«افعال فیزیکی» (Physical Verbs) همان «افعال حرکتی» (Action Verbs) هستند. اگر با بدن خود بتوانید حرکتی را انجام دهید، یعنی آن فعل فیزیکی است. به مثال‌های زیر و فعل‌های به‌کاررفته توجه کنید.

افعال ذهنی به مفاهیمی مانند کشف کردن، فهمیدن، فکر کردن یا برنامه‌ریزی کردن مربوط می‌شوند. در کل، فعل ذهنی به «حالت شناختی» (Cognitive State) اشاره دارد، مانند مثال‌های زیر:

فعل در انگلیسی به چند دسته تقسیم می‌شود که در ادامه این مطلب به بررسی آن‌ها می پردازیم.

«افعال حالتی» (Stative Verbs) همان‌طور که از اسم‌شان پیداست، نشان‌دهنده حالت فعل هستند نه عمل. در واقع افعال حالتی، به افکار، عواطف، روابط، احساسات و سنجش مرتبط هستند. به مثال‌های زیر توجه کنید تا با مفهوم افعال حالتی در جمله بیشتر آشنا شوید.

افعال حرکتی در زبان انگلیسی

«افعال حرکتی» (Action Verbs) عمل خاصی را نشان می‌دهند و هر زمانی که بخواهیم عملی را نشان دهیم یا در مورد کاری که کسی انجام می‌دهد صحبت کنیم، از افعال حرکتی استفاده می‌کنیم. در جدول زیر به تعدادی از افعال حرکتی اشاره شده است.

افعال حرکتیAction Verbs
dancegorun
رقصیدنرفتندویدن
jumpsmileslide
پریدنلبخند زدنسر خوردن
dostandthink
انجام دادنایستادنفکر کردن
writeleavelisten
نوشتنترک کردنگوش دادن

«افعال متعدی» (Transitive Verbs) افعالی هستند که همواره به عملی اشاره دارند که با شخص یا چیز دیگری مرتبط است یا آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال، به مفعول مستقیم، اسم یا ضمیری اشاره می‌کنند که تحت تأثیر فعل قرار گرفته است. البته فعل‌های متعدی علاوه بر مفعول مستقیم، با مفعول غیر مستقیم نیز می‌آیند. در جمله‌ای که فعل متعدی دارد، شخص یا چیزی، دریافت‌کننده عمل فعل است. تعدادی از افعال متعدی همراه با معنی در جدول زیر آمده است.

افعال متعدیTransitive Verbs
respectlove
احترام گذاشتندوست داشتن
maintaintolerate
نگه داشتن؛ حفظ کردنتحمل کردن
discussbelieve
بحث کردنباور داشتن؛ اعتقاد داشتن

«افعال لازم» (Intransitive Verbs) افعالی هستند که به مفعول نیاز ندارند. اما در دسته افعال حرکتی به شمار می‌آیند و همواره فعالیت‌هایی را توصیف می‌کنند که قابل انجام دادن است. در جدول زیر به تعدادی از فعل‌های لازم و معنی آن‌ها اشاره شده است.

افعال لازمIntransitive Verbs
coughwalk
سرفه کردنراه رفتن
arrivelaugh
رسیدنخندیدن
runplay
دویدنبازی کردن

«افعال ربطی» (Linking Verbs) دسته‌ای از افعال حرکتی هستند که همان‌طور که از اسم‌شان پیداست، برای ارتباط دادن به کار می‌روند. افعال ربطی در زبان انگلیسی، فاعل را به «متمم فاعلی» (Subject Complement) ربط می‌دهد. متمم فاعلی فاعل جمله یا جمله واره را توصیف یا تعیین می‌کند. افعال ربطی مانند فعل‌های لازم در جمله عمل می‌کنند، یعنی مفعول مستقیم نمی‌گیرند. فهرستی از افعال ربطی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

نکته: در نظر داشته باشید که افعالی که در جدول مشاهده می کنید، در صورتی که فعل ربطی باشند، معنی فارسی آن‌ها به شکل زیر خواهد بود، در غیر این صورت، ممکن است معانی دیگری داشته باشند. برای مثال، فعل «grow» در حالت غیر ربطی به معنی «رشد کردن» است، اما در حالت غیر ربطی به معنی «شدن» است.

افعال ربطیLinking Verbs
feelappearbe
حس کردنبه نظر رسیدنبودن
growgetbecome
شدنشدنشدن
tastelookseem
چشیدنبه نظر رسیدنبه نظر رسیدن

«افعال کمکی» (Auxiliary Verbs) همراه با فعل اصلی در جمله قرار می‌گیرند و برای نشان دادن زمان فعل یا منفی/پرسشی کردن جمله به کار می‌‌روند. رایج‌ترین افعال کمکی در انگلیسی «have»، «do» و «be» هستند. در ادامه، به کمک چند مثال با کاربرد افعال کمکی در انگلیسی بیشتر آشنا می‌شوید.

«افعال وجهی» (Modal Verbs) برای بیان توانایی، احتمال، اجازه دادن/گرفتن و الزامات کاربرد دارند. تعدادی از افعال کمکی وجهی عبارت است از:

  • can
  • must
  • may
  • should
  • would

افعال عبارتی در زبان انگلیسی

«افعال عبارتی» (Phrasal Verbs) از یک کلمه تشکیل نشده‌اند، در عوض ترکیبی از کلمات هستند که با هم به عنوان فعل در جمله به کار می‌روند و معنی متفاوتی با فعل اصلی دارند. برای مثال، فعل «make» به معنای «درست کردن» است، اما اگر به صورت «make up» به کار رود، به معنای «جبران کردن» خواهد بود. بنابراین، افعال عبارتی، معنای کاملاً متفاوتی به جمله می‌دهند و معمولاً از ترکیب فعل و قید یا حرف اضافه ساخته شده‌اند. به چند مثال زیر توجه کنید تا با کاربرد افعال عبارتی در جمله بیشتر آشنا شوید.

نظر دهی از قسمت بپرس مقدور است.

ساخت رزومه
دانشجو
دانش‌آموز
سفارش پروژه
کافه کتاب
جستجو
زبان انگلیسی
استخدام
chat