روشهای عملی پژوهش ( روش تحقیق ویژه دانش آموزان )
روش تحقیق علمی
1-موضوع تحقیق خود را انتخاب کنید.
2-یک یا چند سوال را در ارتباط با موضوع تحقیق که میخواهید به آنها پاسخ دهید بپرسید.
3-اطلاعات لازم را جمع کنید.
4-اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید و پاسخ را بیابید.
ساختار گزارش پژوهش تقریبا به صورت زیر است:
این ساختار بیشتر برای پژوهش دانش آموزی مناسب است تا پژوهش دانشگاهی
1.صفحه عنوان
اداره آموزش و پرورش شهرستان ناحیه…
دبیرستان …
عنوان پژوهش:
مثال: بررسی تاثیر شوری بر جوانه نخود
دبیر راهنما:..
اسامی دانش آموزان
2.صفحه بسم الله الرحمن الرحیم
3.صفحه شناسنامه
4.چکیده
چکیده اول تحقیق می آید ولی آخرین مطلبی است که در تحقیق نوشته می شود.
●چکیده با خلاصه فرق دارد. ●چکیده با مقدمه فرق دارد. ●چکیده معمولا بین 250 ا 300 کلمه است.
*چکیده در یک پارگراف و شامل موضوع تحقیق، هدف تحقیق، روش تحقیق و مهمترین نتایج تحقیق است.
نمونه یک چکیده ناقص
سیر تاریخی حجاب
امروزه همه دانشمندان اسلام و مخصوصاً مخالفان انقلاب اسلامی ایران به حجاب بویژه پوشش چادر بعنوان یک نماد اساسی برای حفظ دین و انقلاب نگریسته و بهتر از خود ما می دانند که چگونه تضعیف آن در ممالک اسلامی هویت فرهنگی و حتی سیاسی و اقتصادی آنها را به خطر انداخته و آنها را نفوذپذیر خواهد نمود تا جایی که اخیراً «ریون کرکت» صهیونیست معروف که مسئول سابق شبکه جاسوسی سیا(SIA) در ایران بود در این خصوص گفته است:« چادر، نمادی است که وجود انقلاب را در سر هر چهار راه به نمایش می گذارد . با چادر میتوان این احساس را پدید آورد که انقلاب اسلامی هنوز زنده و جاوید است.»
کلید واژه: چادر، حجاب، زن، باستان، قاجار
تصحیح همان چکیده
این تحقیق که موضوع آن حجاب زنان در فرهنگ ایران است با هدف بررسی سیر تاریخی حجاب زنان در فرهنگ ایران و با روش اسنادی( کتابخانه ای) انجام شده است. در جمع آوری مدارک و اسناد این تحقیق نقوش برجسته و تصاویر زنان در روی سکه ها، مظروفات و دیگر آثار و اسناد تاریخی از دوره هخمانشی عصر حاضر بهره برده شده است. نتایج نشان میدهد که..
کلید واژه: حجاب، فرهنگ ایران، زنان
5.فهرست مطالب
*فهرست مطالب
*فهرست جداول
*فهرست نمودارها و تصاویر
*فهرست ضمایم
فصل اول پژوهش: کلیات پژوهش یا مقدمه
بیان مسئله یا تبیین موضوع:
انگیزهی محقق از انجام تحقیق
سوالات تحقیق
هدف تحقیق
فرضیه تحقیق( در صورت داشتن فرضیه)
پیشینهی تحقیق
تعریف مفاهیم اصلی تحقیق
روش تحقیق
بیان مسئله
درباره موضوعی که میخواهید مطالعه نمایید حدود 10 سطر می نویسید و مشخص می کنید که چه چیزی برای شما ناشناخته و مجهول است و میخواهید آن را روشن سازید. جملات آخر بایستی بصورت پرسشی آورده شوند. و یا سئوالاتی که باعث شده ما بدنبال تحقیق مورد نظر باشیم و یا اینکه محقق موضوعی را که برای خود انتخاب کرده است برای اینکه موضوع را به صورتی منظم و بهتر مورد بررسی قرار دهد باید آن موضوع را به سوال یا سوالاتی تبدیل نماید و یا بشکافد.
انگیزه پژوهشگر
توضیح مختصر دربارهی اینکه چه چیزی باعث شده تا شما به عنوان یک پژوهشگر دست به این تحقیق بزنید. مثل اینکه می خواهید خودتان با دیگران موضوعمورد تحقیق شما سر در آورند.
هدف پژوهش
*هدف پژوهش با انگیزه پژوهشگر فرق دار.
*هدف پژوهش بیان خبری همان سوالات تحقیق است. تعداد اهداف دقیقا برابر با تعداد سوالات است.
*مثال:
*الف) سوال پژوهش: میزان استفاده از تلفن همراه در مدرسه… چقدر است؟
*ب)اهداف پژوهش: بررسی میزان استفاده از تلفن همراه در مدرسه
فرضیه پژوهش
*فرضیه پاسخ احتمالی به سوالات پژوهش است.
*در همهی پژوهش ها نیاز به فرضیه وجودندارد.
*اگر به دنبال کشف عوامل موثر بر یک پدیده هستید از فرضیه استفاده کنید.
*مثلاً «هرچه کودکان فیلمهای خشن را بیشتر ببینند خشونت در آنها بیشتر میشود»
*اگر فقط میخواهید پدیدهای را توصیف کنید نیازی به فرضیه ندارید.
پیشینه ها
*کتاب ها و مقالات مجلات معتبر علمی
*مقالات یا گزارشهای سایت اینترنتی معتبر
*حتی مجلات هفتگی یا روزنامه ها و فیلم ها که ارزش علمی ندارند جهت آشنایی شما با موضوع پژوهش مفید هستند.
پیشینه پژوهش
*بررسی شود چه کسانی دربارهی موضوع پژوهش شما یا موضوعات نزدیک به آن تحقیق نمودهاند.
*فایده پیشینه ها : آگاهی از جوابهای دیگران به سوالات شما و تصحیح سوالات و دادن فرضیه
*از هر پیشینه ای که با موضوع پژوهش شما مناسب است خلاصه ای که به کار تحقیق شما می آید چند خط را در تحقیق خود بیاورید.
*جمع بندی پیشینه ها: مهمترین بخش پیشینه ها است که نشان می دهد شما مطالب را همینطور کنار هم نچیدهاید بلکه از آنها یک نتیجه منطقی گرفتهاید که به درد پژوهش شما می خورد.
ارجاع مطالب در متن
*اگر از یک مقاله یا گزارش چند خطی را عینا درپژوهش خود نقل کردید آن را داخل گیومه بگذارید و سپس مانند مثال زیر آدرس منبع را بعد از گیومه بنویسید.
*مثال:«مشارکت مردم در امر آموزش مستلزم عدم تمرکز در اداره امور مدرسه است. تمرکززدایی در تصمیم گیری و امور آموزشی جزو اهداف تشکیل مجتمعهای آموزشی و پرورشی هستند» (سلیمی نژآد و همکاران، 1390 :3)
تعریف نظری مفاهیم تحقیق
*برای تعریف نظری مفاهیم باید به فرهنگهای تخصصی مراجعه شود. از فرهنگ لغت فقط معنی لغوی را میتوان پیدا کرد ولی برای تعریف نیاز به فرهنگ تخصصی داریم.
Kharazminj.razaviedu.ir *
روش تحقیق
انواع روش تحقیق:
*روش میدانی: دراین روش پژوهشگر برای جواب دادن به سوالات پژوهش سراغ افراد مطلع رفته و با آن ها به گفتگو یا مصاحبه می پردازد.
*روش پیمایی: پژوهشگر برای پاسخگویی به سوالات پژوهش به سراغ افراد میرود که پژوهش دربارهی آن هاست.
*روش اسنادی: وقتی استفاده می شود که پژوهشگر به دنبال اندازه گیری یک عامل بر دیگری با کنترل متغیرهای مزاحم است.
*روش آزمایش: وقتی استفاده میشود که پژوهشگر به دنبال اندازه گیری یک عامل بر دیگری با کنترل متغیرهای مزاحم است.
ابزار تحقیق
*مصاحبه * مشاهده * پرسشنامه * فیش تحقیق
فصل دوم: اصل تحقیق:
*شامل تمام اطلاعات و داده های جمع اوری شده و تجزیه و تحلیل آنها
*تحلیل کیفی: استفاده از مقایسه و یافتن تشابه و تفاوت
*تحلیل کمی: استفاده از جداول فراوانی و درصد و …
فصل سوم
*نتیجه گیری: پاسخ به پرسش های پژوهش و بیان اینکه آیا اهداف پژوهش حاص شد یا نه
*پیشنهادات: پیشنهادات باید برگرفته از نتایج تحقیق باشد نه ذهنیات خلق
منابع
شیوهی نوشتن منابع در آخر تحقیق مثال:
اکرامی، محمود.(1386). مردم شناسی ارتباطات خودمانی: پژوهشی در پدیده sms مشهد.ایوار
نیومن، گری(1385).کلیدهای بازسازی زندگی پس از طلاق، ترجمهی فرناز فرود، تهران، صابرین